تبلیغات
رهسپاریم با ولایت تا شهادت... - سوءظن
منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون راجع به این وبلاگ چیه؟










آمار وبلاگ
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات مجزا
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی

محکوم کردن توهین به پیامبر



ساخت کدصوتی صلواتی




ثبت لینک

کد لوگوی ما
ابر برچسب ها


 

سوءظن مرض مهلكی برای انسان و بسیار مخرب برای خانه است و شاید چیزی مخرب تر از سوءظن برای بنای خانواده وجود نداشته باشد و از جمله ی آفات بزرگ این بنای مقدس است .

ü        سوءظن1

سوءظن مرض مهلكی برای انسان و بسیار مخرب برای خانه است و شاید چیزی مخرب تر از سوءظن برای بنای خانواده وجود نداشته باشد و از جمله ی آفات بزرگ این بنای مقدس است .

منشا سوءظن : سوءظن از وسوسه ی فكری پیدا می شود . شیطان گاهی بر قوه ی خیال انسان تسلط می یابد كه به آن وسوسه می گویند . وسوسه خود دو قسم است كه یك قسم آن وسوسه ی فكری است كه همان سوءظن است و یك قسم هم وسوسه ی عملی است كه بعضی اوقات در میان مقدسین پیدا می شود؛ مثل اینكه در طهارت و نجاست ، نماز و روزه و ... وسواس پیدا می كند كه این از بحث ما خارج است . پس اگر شیطان بر قوه ی خیال مسلط شود یك حال وسوسه گری برای انسان پیدا می شود و افكار باطنی بر او حكمفرما می گردد كه از نظر امام صادق (ع) یك نوع دیوانگی است . «گویند شخصی خدمت امام صادق (ع) آمده بود و از یك نفر و از جمله عقل او بسیار تعریف می كرد ؛ اما در ضمن صحبت های خود به این موضوع نیز اشاره كرد كه آن شخص وسواسی است . حضرت تبسمی كرده و فرمودند : او تابع شیطان است و وسوسه چه در فكر و چه در عمل یك قسم از جنون است .»

آثار وسوسه : وسوسه تبعاتی را در پی دارد كه از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد :

v   1 . منفی بافی : وسوسه ی فكری خطرهایی دارد كه از جمله ی آن ها این است كه انسان ها منفی نگر می شوند یعنی این كه محصنات و امتیازها را نمی بینند ولی عیوب و منفی ها را می بینند و این باعث می شود كه انسان منفی باف هیچ وقت نتواند ترقی و رشد كند . منفی باف نظیر مگس است كه اگر در یك باغ پر از گل باشد به دنبال جای كثیفی می گردد كه در آن جا بنشیند . بنابراین سفارش علمای اخلاق به تمام همسران چه مرد و چه زن این است كه مواظب باشند منفی نگر نشوند و همواره صفات مثبت و امتیازهای همسران خود را ببینند و به دنبال آن نباشند كه نقصی را از همسران خود پیدا كنند . آدمی بایستی مانند بلبل باشد كه همیشه به روی گل بنشیند و به دنبال گل باشد پس دنبال نقاط مثبت باشید و مگس نباشید كه به دنبال عیوب و كثافات می رود .

v   2 . بی نشاطی : یكی دیگر از آثار وسوسه ی فكری این است كه انسان از زندگی خسته و بی نشاط می شود و دایم به این فكر می كند كه چرا به این دنیا آمده است ؟ این در حالی است كه منشا این سؤال را روان شناسان وسوسه ی فكری می دانند . بعضی اوقات همین بی نشاطی باعث بسیاری از خودكشی ها می شود .

v   3 . بدگمانی یا سوءظن : مهم ترین اثر وسوسه ی فكری سوء ظن است . سوء ظن ابتدا به خانه و خانواده است ، سپس به اجتماع و كم كم به خدا‌، پیغمبر ، قرآن و ائمه اطهار علیه اسلام و ... پیدا می شود و گاه تا آن جا پیش می رود كه باعث می شود انسان مؤمن ،‌كافر شود .

سوء ظن از شیطان و اثرات اوست و شیطان به كم قانع نیست بلكه از كم شروع می كند وسوسه ی فكری كه باعث می شود انسان سوء ظن پیدا كند این چنین است كه اول از كم شروع می رود اما این كم آن قدر زیاد می شود كه سوء ظن به همه چیز و همه كس پیدا می شود تا بدان جا كه حتی ممكن است شخص به خدا نیز سوء ظن بیابد .

 

 

خطرات سوءظن : خطر بزرگ سوءظن آن است كه موجب تفسیق می شود یعنی باعث می شود كه فرد دچار سوءظن در خصوص طرف مقابل خود فكر بد نماید . سوءظنی كه از وسوسه ی فكری سرچشمه می گیرد بعضی اوقات موجب دیوانگی های عجیبی می گردد . مخصوصاً اگر این سوء ظن در خانه بین زن و شوهر پیدا شود موجب گناهان بسیاری می گردد . قرآن كریم در این باره  می فرماید : «وهرگز آن چه را كه به آن علم و اطمینان نداری ، دنبال مكن (بی تحقیق در پی سخن مرو و كسی را نیك و بد مخوان و از احدی نكوهش و ستایش روا مدار و به كسی ظن بد مبر) كه (در پیشگاه خدا ) چشم و گوش و دل همه مسئولند .»2

 

پس زن و شوهر نباید بی علم حرفی به یكدیگر بزنند و از مظنه متابعت كنند . زیرا این سوء ظن ها و گمان ها و افكار غلط در روز قیامت از اعضا و جوارح انسان سؤال می شود و اندام های انسان علیه او شهادت می دهند . پس بنا به فته ی قرآن ، انسان نبایستی گمان بد برد و باید از علم پیرو می كند و نه ظن و گمان . انسان هایی كه به یكدیگر سوءظن می یابند ، مسلمان حقیقی نیستند . قرآن می فرماید :« و بسیار گمان بد و اندیشه ی باطلی كردید و مردمی در خور قبر و هلاك بودید »3

روایت است كه پیغمبر (ص) به كعبه نگاه كردند و گفتند : ای كعبه تو خیلی احترام داری اما احترام مؤمن از تو نیز بیشتر است برای این كه خدا از تو یك چیز را حرام كرده ولی از مومن سه چیز را . خدا حرام كرده است برای مؤمن كه كسی او را بكشد و یا مال او را ببرد و یاسوء ظنی  به مؤمن ببرد .4 از اینجا مشخص می شود كه سوء ظن گناه خیلی بزرگ و مخرب است زیرا حضرت پیغمبر(ص) آن را در كنار آدم كشی و مال مردم خوری قرار داده اند .

اگر آدمی به همسر خودسوء ظن پیدا كند و یك جمله به همسر عفیف خود بگوید ، زن یا مرد باشد فرقی نمی كند هر چه هم كه گذشت داشته باشد این جمله از دلش بیرون نمی رود و همواره اثر خود را در زندگی آنان به جا می گذارد .

همسران بایستی متوجه باشند كه این وسوسه و الهامات شیطان است و نباید اساس و بنیان خانواده و خانه شان را با این وسوسه های شیطانی خراب كنند . آنان بایستی این آیه را همیشه مدنظر داشته باشند تا هرگاه گمان بد در ذهنشان راه پیدا كرد ، بگویند ، خدا فرموده است :« قتل الخرا صمون * الذین هم فی غمره ساهون » یعنی « كشته و نابود برای آن كس كه بنای كارش بر گمان و تخمین است . آنان كه در ضلالت و غفلت زیستند .»5

 

 

زن و مرد چه به همدیگر در درون خانه سوءظن پیدا كنند و چه خارج از خانه در هر دو صورت گناه بزرگی را مرتكب می شوند ، زیرا اگر در خانه مردی به همسرش سوءظن پیدا كند ، تابع سوء ظن خود به همسرش نسبت حرام می دهد و این همان است كه قرآن می فرماید : مرگ بر تو باد .( لازم به ذكر است كه معمولاً در سوء ظن های خانوادگی زن هیچ گاه به همسرش نسبت به حرام نمی دهد آخرین حد سوء ظن یك زن نسبت به شوهرش ممكن است ازدواج مجدد او باشد ولی اگر خدای ناكرده در خانواده ای مرد به همسرش سوء ظن پیدا نماید و نسبت به حرام دهد ، تعزیر می شود یعنی اگر بر حاكم شرع اثبات شود می تواند از 25 تا 75 ضربه تازیانه به او بزند .) پس سفارش اسلام و علم اخلاق به انسان ها این است كه با این الهامات شیطانی و سوء ظن های بی جا باعث از بین رفتن محبت میان خود نشوند و بنیان خانواده ی خود را متزلزل نكنند . سوء ظن در بیرون از خانه نیز موجب تجسس می شود كه تجسس ، خود از گناهان بسیار بزرگ است ،‌گناه به اندازه ای بزرگ است كه پیغمبر اكرم(ص) بر روی منبر فرمود : ای كسانی كه ایمان های شما زبانی است نه قلبی ! تجسس نكنید زیرا اگر در كار و امور مردم تجسس كردید خدا شما را افتضاح می كند و لو این كه خیلی عاقل و تو دار باشید . ایشان بارها سفارش می كرد :« صنع امر اخیك علی احسنه » یعنی «كار برادر خود را بر بهترین وجه آن قرار بده »6 یعنی همیشه برای برادر و یا خواهر مؤمنت توجیه گر باش . حتی در روایتی پیامبر اكرم (ص) می فرماید : برای مؤمن محمل درست كن . هفتاد توجیه برای او درست كن . اگر نتوانستی دیگر محمل درست كنی به خود بگو كه چقدر مسلمان بدی هستی كه نتوانستی محمل درست كنی و كار یك مسلمان را توجیه كنی . پس با توجه به تمام دستورات خدا و پیغمبر (ص) این سؤال پیش می آید كه چرا ما به این دستورات عمل نمی كنیم ؟ و چرا به جای سوء ظن ، حسن ظن نمی یابیم؟!!

 

سوء ظن از آنجا سرچشمه می گیرد كه دل منجلاب شده و بوی بد می دهد . وقتی دل آدمی ناپاك شد ، دیگران را نیز ناپاك می داند در حالیكه دل سالم و پاك ، دیگران نیز پاك می داند و به همه حسن ظن دارد . سوء ظن درد بزرگی است اما درمان آن آسان است و آن بی اعتنایی است . وقتی آدمی از همسرخود حركتی دید و توجیه خوب كرد و به فكر خود اعتنا ننمود . در دهان شیطان زده و خواه ناخواه شیطان مجبور به كناره گیری می شود . آن چنان كه حضرت امام صادق (ع) فرمود : در دهان این خبیث بزنید ، در این صورت شیطان به وسوسه های خود پایان می دهد ولی اگر به آن اهمیت بدهد و توجیه غلط و نادرستی بنماید و آن فكر اشتباه را به زبان بیاورد ، شیطان‌آن قدر این وسوسه ی فكری را گسترش می دهد كه انسان را به تمام معنی دیوانه می نماید . پس درد بزرگ است ولی مداوا آسان. درد سرطانی است ؛ دنیا و آخرت را از بین می برد . اما همه كس می تواند با اهمیت ندادن به سوء ظن ها و بدگمانی ها آن را مداوا نماید .

« ان الظن لایغنی من الحق شیئا . ظن و گمان در فهم حق و حقیقت سودی ندارد .»7

 

 

 

·           زیرنویس ها :

 

1 . اخلاق در خانه /ص 389 – ص 406

2 . سوره ی اسرا /آیه ی 36

3 . سوره ی فتح /آیه ی 12

4 . بحارالانوار / جلد 67/ص 71

5 . سوره ی ذاریات /آبات 10 و 11

6 . بحارالانوار / جلد 75 / ص 169

7 . سوره ی نجم / آیه ی 28

0
0